Summary: | Sumari: Prólogo, p. 13 Parte Primera: Igualdad y diversidad en la escuela actual 1. La educación intercultural. De la teoría a la práctica, p. 19 2. Exclusión versus construcción de la igualdad en el sistema escolar, p. 31 Parte Segunda: El desarrollo de la tolerancia y la integración desde una perspectiva evolutiva 3. El origen de la integración social y la tolerancia en las primeras etapas de la educación, p. 51 4. Racismo, intolerancia e identidad, p. 71 Parte Tercera: Programas para la construcción de la igualdad desde una perspectiva intercultural 5. Aprendizaje cooperativo en equipos heterogéneos, p. 107 6. Programas de Educación Intercultural en Contextos Heterogéneos de Educación Primaria, p. 131 7. Programas para desarrollar la Tolerancia y Prevenir la Violencia desde la Educación Secundaria, p. 171 8. Programas para Prevenir el Sexismo y la Violencia de Género desde la Educación Secundaria, p. 201 Bibliografia, p. 221-235 Resum: Es presenten les reflexions i programes elaborats al llarg de les diverses recerques realitzades per part de l'autora, a partir de 1983, entorn la metodologia didàctica i educativa idònies en la lluita contra l'exclusió, el racisme, la intolerància i la violència. El nucli central de l'estudi és demostrar la rellevància de la incorporació de tècniques d'aprenentatge de tall cooperatiu -professor, alumne, curricula-, adaptat al marc d'una educació basada en la interculturalitat i al context heterogeni de les minories llingüístiques i ètniques. Com a material complementari s'inclouen les diverses experiències d'alumnes i professors així com els programes d'educació intercultural en contextos heterogenis, i de desenvolupament de la tolerància i prevenció del sexisme i de la violència de gènere, per a educació primària i secundària, respectivament.
|