Summary: | Sumari: A. Presentació, p. 9-15 B. Ponències, p. 15-77 1. L'Escola com a eina d'educació comunitària. Nou propostes des de l'educació intercultural, p. 15-31 2. Mediació i educació intercultural a Itàlia, p. 31-43 3. Equívocs i dificultats en la relació entre escola i pares, p. 43-53 4. Família, escola i comunitat, p. 53-65 5. Usos professionals de la noció de cultura, p. 65-77 C. Experiències, p. 77-112 1. Informació bàsica sobre el servei de mediació social intercultural (SEMSI), p. 77-85 2. El paper del lleure i de les activitats extraescolars en la integració sociocul -cultural, p. 85-97 3. Experiències locals i comarcals d'acollida i d'integració sociocultural, p. 97- 112 Resum: S'analitzen les experiències i les trajectòries seguides en el procés d'intervenció i dinamització social en l'àmbit educatiu i en les relacions multiculturals de la població immigrant, a través de l'educació, a l'àmbit europeu i nacional. Així mateix, es presenten les diverses aportacions d'experts i persones relacionades amb la matèria d'acord al paper representat per part de la comunitat educativa en el complex procés d'integració sociocultural dels alumnes fills de famílies immigrades. Les diferents línies d'investigació obertes tenen com a punt de referència la reflexió entorn la interrelació educació-família-comunitat com a nexe vehiculador d'un nou model d'educació intercultural, basat en la cohesió social i en el respecte i potenciació de la diversitat cultural. S'exposa, igualment, la importància de l'Administració a l'hora de portar a termes polítiques de mediació per a la formació de professionals en la matèria i per a la implementació de nous currícula, projectes i programes a nivell municipal i intermunicipal. Com a models paradigmàtics es presenten les experiències, propostes i aportacions des de l'òptica alemanya, francesa i italiana, així com des dels plans d'integració sociocultural a nivell comarcal i local del Vallès Oriental i d'Osona Nord i el pla pilot Calidoscopi de promoció de la interculturalitat en el lleure.
|